PSIHOLOĢISKĀS SAGATAVOŠANAS PAMATPRINCIPI

Iepriekšējos blogos RIO  SPĒĻU  MĀCĪBA un  PALĪGS PSIHOLOĢISKAJĀ  SAGATAVOŠANĀ runājām, ka psiholoģiskā sagatavotība lielā mērā nosaka sportista nākotni un ka psiholoģiskajai sagatavošanai jāatvēl pienācīga uzmanība un tā jāveic tikpat regulāri kā fiziskā, tehniskā un taktiskā sagatavošana visos vecuma un sportiskās sagatavotības posmos. Aicinot trenerus pievērst pastiprinātu uzmanību audzēkņu psiholoģiskai sagatavošanai piedāvāju praksē pārbaudītus pamatprincipus veiksmīgam psiholoģiskās sagatavošanas darbam. Piedāvātā pieeja ļauj aktivizēt paša sportista lomu psiholoģiskajā sagatavošanā, ļauj viņam mainīgajos, stresogēnajos, nežēlīga pretspara apstākļos patstāvīgi pieņemt lēmumu par tās vai citas psihotehnikas izvēli uzvaras sasniegšanai. Sākumā trenerim jāizvirza sportistam (komandai) mērķis. Tad jāieslēdz pozitīva domāšana, lai audzēkņi būtu pārliecināti par mērķa realitāti. Vienlaikus trenerim jāraugās, lai nenotiek sportista „izdegšana” mērķa pārlieku ātras sasniegšanas gaidās. Tālāk jāsastāda sagatavošanas perioda psiholoģisko problēmu risināšanas plāns: jāizstrādā psihoregulējošais ievadkomplekss, jānoskaidro kāds ir sportista(komandas) optimālais cīņas stāvoklis un jāizstrādā metodoloģija gatavojoties sacensībām. 

Jāpārskata kur slēpjas neizmantotas spēku rezerves, kādi ir traucēkļi un lieki spēku patēriņi, kāds ir sportistu trauksmes stāvoklis pirms sacensībām.Sagatavošanas periodā sportistiem jāapgūst ideomotorais treniņš. To varēs paveikt, ja treneris vispirms veiks diagnostiku, lai noskaidrotu sportista profesionāli svarīgās īpašības, un vispārregulējošos virzienus, kas saistīti ar sportiskās sagatavotības relaksācijas metožu ieviešanu. Tālāk jāpievēršas sacensību perioda psiholoģiskajām problēmām. Jāizstrādā sagatavošanās principi, jāpadomā par rituāliem, sagatavošanās ritmu, sportista laika izjūtas treniņu. Jāprognozē kritiskākie pirmsstarta brīži un to novēršanas paņēmieni. Sagatavošanas periodā jāorientē sportists adekvātai un gatavību netraucējošai reakcijai uz tiesnešu kļūdām un citiem neparedzētiem gadījumiem. Ļoti svarīga psiholoģiskās sagatavošanas sastāvdaļa ir   psiholoģoģiskā atjaunošanās, kura lielā mērā iespaido visu atjaunošanās procesu kopumā gan pēc treniņu, gan sacensību slodzēm. Šeit ir svarīgi trenerim izskaidrot sportistam svaiguma, jeb gatavības slodzei jēdzienu un iemācīt sportistam izjust šo stāvokli. Jāiemāca prasme pārvarēt nogurumu, pārvarēt sāpes, mikrotraumas. Jāiemāca sportistiem pašsuģestijas paņēmieni, lai nodrošinātu miegu arī pēc lielām slodzēm. Bez šaubām, nosaukto problēmu uzskaitījums neaptver situāciju, ar kurām iznāk saskarties trenerim. Turpinot aktīvi strādāt šajā virzienā, treneris nenovēršami paplašinās risināmo uzdevumu spektru, arvien vairāk iedziļināsies to specifikā, kura saistīta ne tikai ar konkrētā sporta veida īpatnībām, tā turpmāko profesionalizāciju, bet arī arvien vairāk detalizētiem paņēmieniem. Saskatot psiholoģijā svarīgu nākamo uzvaru resursu,  izvirzīsim sev arvien jaunus un jaunus uzdevumus. Aicinu visus trenerus Latvijas Psiholoģijas dienu ietvaros piedalīties psiholoģijas seminārā „Aktuālas problēmas sportistu psiholoģiskajā sagatavošanā”, kurš notiks pirmdien - 10.oktobrī, no pulksten 10:10 līdz 11:30, LSPA 2.stāva, 226.telpā. Ieeja bez maksas.

Semināru kalendārs

Pēdējais mēnesis Decembris 2017 Nākošais mēnesis
P O T C Pk S Sv
week 48 1 2 3
week 49 4 5 6 7 8 9 10
week 50 11 12 13 14 15 16 17
week 51 18 19 20 21 22 23 24
week 52 25 26 27 28 29 30 31

SPORTA BLOGS

Statistika

Šodien:116
Šomēnes:2639
Kopā:143372